fredag den 27. august 2010

Afslutninger...

Den sidste uges tid har stået i de definitive afslutningers tegn...

I lørdags lukkede vi Sound of Gospel. Det var et brag af en koncert, og der blev leveret mere end man kunne håbe - både til de bevægede korprøver og selve koncerten. Der blev kastet kleenex rundt mellem korgeledderne, da vores korleder afsluttede koncerten med den smukkeste solo! Mindeværdigt og bevægende *snøft*

I dag bisatte vi min morfar på 80. Min mormor døde i december, og han savnede hende hver eneste dag. Han var et stille liv, uden megen livsglæde - måske nærmere med en vis bitterhed, og han var til tider svær at være sammen med.
Dette hører med til historien, fordi præsten i dag leverede en tankevækkende prædiken. Hun flettede på smukkeste vis hans ubemærkede livshistorie ind i en lignelse om at give kærlighed og hvordan dette er menneskenes fornemste opgave netop at give denne kærlighed, at give det man formår, uden fordømmelse.
Hun viste os, at hvis man retter blikket det rette sted hen, kan man finde kærlighed i hver en lille tanke eller handling... At kunne prædike sådan, at kunne bringe det smukkeste frem i et måske ikke så mindeværdigt liv - det berørte mig dybt!

"Størst af alt er kærligheden" - også selvom den skjuler sig bag uforsonelige facader... ;o)

11 kommentarer:

Mig sagde ...

Dejligt at præsten kunne sætte en flot afslutning på hans liv !

Tror min far er som din morfar var...

God weekend...
Marianne

Rina sagde ...

Kære Marianne,
Ja, det var en fin afslutning, og fint at blive mindet om, at han på sin egen måde holdt af os... Og det er jeg faktisk ikke i tvivl - nogle evner bare ikke at få det "ud over rampen" *S* Og det er jo synd - for alle.
Go' weekend til dig!

Janne Møller sagde ...

Det lyder som en krævende uge du har været igennem, Rina. Puha.

Og så lyder det som en dygtig og 'rigtig' præst. Dejligt - hvis man kan sige det sådan - for jer at det blev hende der skulle forestå bisættelsen.

Jeg håber du får tid og mulighed til at puste lidt ud de næste dage.

:-)

Rina sagde ...

Tak, kære Janne *S*
Ja, det har vist været en "kom ud af din skal"-uge...En øvelse i at tage afsked og lære at tro på at afslutninger og afskeder er en del af livet - og at det er ok at leve videre... Søndag er stille-dag - i morgen venter en non-firmation med 40 mennesker! What a week!*S*

Unknown sagde ...

Noget af en uge !

Rina sagde ...

Kære Miri ... TAK! *S*

Madame sagde ...

Det er vel nok smukt at læse om præstens tale! At være præst må indebære, at man har store psykologiske evner, så de efterladte får noget med sig, de ikke havde tænkt over før.

Klem og en dejlig lørdag til dig!

Rina sagde ...

Kære Madame,
Jeg er desværre stødt på en del præster uden megen indsigt... Så det var både overraskende og rørende. I hvert fald var jeg imponeret over hendes evne til at sætte ting i perspektiv og give os noget med hjem - uden at være beton-religiøs! *S*
Go' weekend til dig osse
;o)

Sidse sagde ...

Åh, sikken en uge du har haft. Trist at din morfar ikke kunne alene, og det er tunget at bære for en mand i den alder. Det lyder som en vidunderlig præst.

Rina sagde ...

Kære Sidse,
Ja, sikke en uge - derfor har jeg nu lagt mig med mega-forkølelse *S*

Sidse sagde ...

Rigtig god bedring.. Forkølelser skal man holde sig væk fra...