søndag den 31. oktober 2010

Fanget i proces...

Jeg sidder fast... har overvejet indlæg i flere dage nu... Der er masser af inspiration, men ordene og tanker kommer lissom ikke rigtig?! Skriver og sletter, sletter og skriver igen...

Og jeg vil gerne skrive indlæg her - for det er en måde at vende tilbage til roen og fordybelsen og forbundetheden. Janne beskriver det meget smukt her...
Måske er det al arbejdet med hjemmeside, Facebook-side, regnskab, penge, der har ført ud på et sidespor? Pludselig er alting så konkret i verden, at jeg tvivler på om der kommer nogen, om jeg kan bidrage med noget til nogen eller det "bare" er min egen drøm og forestilling... Et drømmebillede?

Hjertets Renhed har skrevet om "Three P's of the feminine".
Presence (nu'et: der er intet andet end dette nu),
Proces (processen ER målet i sig selv) og
Paradox (som er at rumme livets modsætninger, Både-Og)

Måske er jeg fanget i et paradox - at leve en drøm ud kræver, at man bliver meget praktisk og laver "rugbrødsarbejdet" og at dette samtidig har en tendens til at afspore den anden del af den kreative proces?!?

I hvert fald sidder jeg fast - fast i ordene, i ideerne, i tvivlen...

9 kommentarer:

Lene Megan sagde ...

Jeg kender det! Ja altså, ordene kommer jo altid til mig og lige som lidt skriver jeg et indlæg igen. Og så er der skrivekursus senere ... :)

Måske er din indre kritiker lidt for stærk lige nu? Det er jo en balance. Måske er det bare tiden, årstiden ... ? Jeg er selv vildt mærkelig, underlig, glad og trist indeni. Måske skriver jeg om det lige om lidt.

Søndagsknus til dig ... og et indlæg kom der jo ud af det :)

Lotte Frodighed sagde ...

Jeg synes det giver stor mening, det du skriver. Ikke at jeg har noget svar :O) andet end jeg også favner Jannes ord :-) og tænker meget over det.

Kram!

Kat sagde ...

Tror også, det er svært at være både praktisk og kreativ på samme tid, og at der skal være en separat periode til hver slags. For at nå ind til fordybelsen og det nærvær, der kan opstå i begge dele.

Samtidig tror jeg også - med al respekt - at du tænker for meget. Jeg har fulgt dig igennem en del måneder nu og ser dig som et tydeligt meget begavet og følsomt menneske. Og denne slags dobbelt-op på to meget fyldige og personlige fokusområder kan være svært at rumme - for ikke at tale om at give udtryk for.

Hvad med at lade tingene synke lidt til bunds og SÅ se, hvilke ord der plopper op til overfladen?

Altid spændende læsning herinde - tak, fordi du skriver, som du gør! :-)

Rina sagde ...

Kære Megan,
TAK! Det vandt genklang, den indre kritiker... Det er i hvert fald en del af det. Også kram til dig *S*
Kære Lotte, tak for at du synes det giver mening...
Kære Kat, 1000, tusind tak! Dine ord er respektfulde og rigtige - jeg tror at vi alle stiller (for) høje krav til os selv og bliver fanget i det...Hvis processen er målet, er der det, der er...;o)

og lige præcis med jeres kommentarer afspejles Jannes indlæg meget præcist. Jeg er så glad for at I er her! ;o)

Sidse sagde ...

De første ord, som du skriver om, dem har Megan, Lotte og Kat fint og dejligt rundet.
Men det andet problem..Er det som jeg læser det et spørgsmål om du kan finde nogle klienter til din virksomhed? Er det det? Og rugbrødsarbejdet, jo, bl.a. med regnskab, forpligtelser og andet "junk" som følger livet i selvstændighedens væsen. E du synlig nok? For det at være synlig kræver stort arbejde.. Følger dig tæt Rina.

Rina sagde ...

*S* Du læser helt præcist, kære Sidse. Den første eufori har lagt sig og nu skal jeg udføre i praksis, hvad jeg "kom for". Tvivlen melder sig, også jeg har problemer med "sælge" mig selv og være synlig *S* Jeg arbejder på sagen... Kærligst ;o)

Janne Møller sagde ...

Jeg er alt for træt til at skrive noget ordentligt og så burde jeg nok lade være eller vente til i morgen, men jeg vil alligevel sige tak for "linkningen" - jeg blev helt forskrækket, næsten :-).

Det feminines tre P'er - så Præcist :-). Det med parokserne: Jeg var engang til et foredrag om kreativitet med Preben Grønkjær, og han slog kraftigt på tromme for at udvide den traditionelle kreativitetsprocesbeskrivelse med et ekstra, afsluttende punkt, nemlig kommunikation af det der er blevet skabt. Og det indebærer et både-og, som jeg husker hans budskab, nemlig det at kunne både tage i mod helt uden dagsorden og at kunne sætte dagsordenen selv og formidle det man har "modtaget". Det har jeg tænkt meget over siden. Tænk sig hvis alt det mennesker skaber, kun var til glæde for dem selv hver især fordi de aldrig fortalte nogen om det eller insisterede på at bringe det ud i verden. For det første ville kunstnere blive (endnu mere) fattige. Og for det andet ville verden blive det. Og det er altså ikke for at sige at jeg ikke kender tvivlen, men det ved du jo, men som sædvanlig er det lettere at få øje på andres muligheder og kvaliteter end sine egne (siger jeg grinende). Så hold ud. Insistér! :-D

Sidse sagde ...

Nå Rina. Det her gælder, (som en fortsættelse af min kommentar tidliere), vist om at du virkelig bliver synlig de rigtige steder. Nu kender jeg ikke din "strategi", men måske vi skulle maile sammen om noget marketing, selvom jeg ikke er en ørn på dette felt, men indspark kan jeg altid komme med..

Rina sagde ...

Kære Janne,
Ja, og tak ;o) Det giver rigtig god mening, det med kommunikationen af den kreative proces - det synes at være et alment (kvindeligt?) issue. JEg dykker ned i HVORFOR det er så svært at blive synlig...eller hvorfor det er så svært at tage penge for sine ydelser? Intet problem, hvi jeg kunne arbejde gratis... *S* Meget interessant?!
;o)
Kære Sidse, mange tak for dit tilbud! Dine input vil være meget velkomne - en egentlig strategi har jeg ikke (endnu), men jeg tænker i første omgang GoogleAds og FacebookAds... ;o)